Informacje dotyczące oznakowania opon
Etykieta opony.
Na etykiecie opony znajdziesz najważniejsze informacje na temat nowej opony – od efektywności paliwowej po przydatność do eksploatacji zimą. Tu znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć, aby dokonać właściwego wyboru.
Kryteria oceny
Od maja 2021 roku etykieta opony dostarcza ważnych informacji na temat opłacalności, bezpieczeństwa i profilu użytkowania opony.1 Nagłówek etykiety informuje o dokładnym oznaczeniu opony oraz rozmiarze opony, indeksie nośności i kategorii prędkości.2 Symbole poniżej informują o efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni, emisji hałasu i przydatności do eksploatacji zimą.
Efektywność paliwowa
Im mniejszy opór toczenia, tym niższe zużycie paliwa. Klasyfikacja sięga od A (najlepsza efektywność) do E (najgorsza efektywność) i opiera się na ustalonym oporze toczenia3. A dzięki prawidłowo ustawionemu ciśnieniu w oponach dodatkowo oszczędzasz paliwo.
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Przyczepność opony na mokrej jezdni jest ważnym aspektem bezpieczeństwa. Dobre wartości oznaczają krótszą drogę hamowania. Dlatego przyczepność na mokrej nawierzchni4 jest sprawdzana i dokumentowana w klasach od A (najlepsza wartość) do E (najgorsza wartość).
Obowiązuje przy tym zawsze zasada: bezpieczeństwo jazdy zależy głównie od własnego stylu jazdy. Należy zawsze brać pod uwagę drogę zatrzymania w przypadku ewentualnego manewru hamowania i regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach.
Zewnętrzny hałas toczenia
Na to, jak głośno przejeżdżający pojazd jest postrzegany przez innych uczestników ruchu drogowego, wpływa również hałas toczenia kół. Etykieta informuje o tym za pomocą wartości zmierzonej5,6 w decybelach (dB) i klas od A (najlepsza wartość) do C (najgorsza wartość).
Przyczepność na śniegu
W zimowych warunkach drogowych opony zimowe są obowiązkowe. Są one oznaczone symbolem płatka śniegu.7
Ale uwaga: prędkość i styl jazdy należy zawsze dostosowywać do warunków drogowych i pogodowych. Niezależnie od opony na zimowych drogach wzrasta bowiem potencjalne zagrożenie – należy więc zawsze jeździć szczególnie ostrożnie.
Opony z kolcami
Specjalne opony z kolcami są przeznaczone do jazdy po oblodzonych drogach i można je rozpoznać po symbolu lodowca.8 Są one przystosowane do ekstremalnych warunków zimowych, takich jak nawierzchnie drogowe z warstwą lodu lub zwartą pokrywą śnieżną.
Ale uwaga: prędkość i styl jazdy należy zawsze dostosowywać do warunków drogowych i pogodowych. Niezależnie od opony na zimowych drogach wzrasta bowiem potencjalne zagrożenie – należy więc zawsze jeździć szczególnie ostrożnie.
Upewnij się, że stosowanie opon z kolcami ma sens, ponieważ: W mniej zimowych warunkach, takich jak deszczowa pogoda lub cieplejsze temperatury, opony z kolcami mogą mieć gorsze właściwości pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, obsługi i zużycia.
To również może Cię zainteresować:
Wszystkie typoszeregi
Więcej niż ciężarówka
Wspólna podróż
Ilustracje i teksty mogą zawierać wyposażenie dodatkowe oraz akcesoria nienależące do standardowego zakresu dostawy. Prezentowane ilustracje są jedynie przykładowe i nie muszą odzwierciedlać rzeczywistego stanu oryginalnych pojazdów. Wygląd oryginalnych pojazdów może różnić się od przedstawionego na tych ilustracjach. Prawo do zmian zastrzeżone. Ilustracje i teksty mogą również zawierać typy, usługi wsparcia, usługi i produkty niedostępne w ofercie w niektórych krajach.
1 Wyjątek stanowią a) opony do jazdy w trudnym terenie; b) opony przeznaczone wyłącznie do montażu w pojazdach, których pierwsza rejestracja nastąpiła przed 1 października 1990 r.; c) opony dojazdowe; d) opony o dopuszczalnej prędkości poniżej 80 km/h; e) opony do obręczy o średnicy znamionowej ≤ 254 mm lub ≥ 635 mm; f) opony z dodatkowymi urządzeniami poprawiającymi trakcję, np. opony Spike; g) opony przeznaczone wyłącznie do montażu w pojazdach przeznaczonych wyłącznie do wyścigów; h) opony używane, o ile takie opony nie są importowane z UE.
2 Zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 30 lub regulaminem EKG ONZ nr 54 dla opon klas C1, C2 lub C3
3 Pomiar zgodnie z załącznikiem 6 do regulaminu EKG ONZ nr 117 i laboratoryjną procedurą kalibracyjną określoną w załączniku V do rozporządzenia UE 2020/740 w sprawie oznakowania opon w zakresie efektywności paliwowej i innych parametrów
4 O klasie przyczepności na mokrej nawierzchni decyduje wskaźnik przyczepności na mokrej nawierzchni (G), który jest obliczany zgodnie z załącznikiem I, część B nr 2 rozporządzenia UE 2020/740 i mierzony zgodnie z załącznikiem 5 do regulaminu EKG ONZ nr 117.
5 Określono zgodnie z załącznikiem 3 do regulaminu EKG ONZ nr 117
6 Klasa zewnętrznego hałasu toczenia jest ustalana na podstawie wartości granicznych (LV) określonych w załączniku II część C rozporządzenia (UE) 2019/2144.
7 Przyczepność na śniegu jest sprawdzana zgodnie z załącznikiem 7 do regulaminu EKG ONZ nr 117. Jeśli opona osiąga podane w regulaminie EKG ONZ nr 117 minimalne parametry przyczepności na śniegu, jest ona klasyfikowana jako opona odpowiednia do eksploatacji w ekstremalnych warunkach śniegowych, a oznakowanie tej opony jest uzupełniane o piktogram „płatek śniegu”.
8 Przyczepność na lodzie jest testowana w oparciu o niezawodne, dokładne i powtarzalne metody, w ramach których, , w stosownych przypadkach, stosuje się międzynarodowe normy uwzględniające powszechnie przyjęty stan techniki.