Etykieta opony.

Informacje dotyczące oznakowania opon

Etykieta opony.

Na etykiecie opony znajdziesz najważniejsze informacje na temat nowej opony – od efektywności paliwowej po przydatność do eksploatacji zimą. Tu znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć, aby dokonać właściwego wyboru.

Zdjęcie przedstawia etykietę opony UE z nazwą „ENERGY” i symbolem błyskawicy. Zawiera ona dwie kolorowe skale od A (zielona) do E (czerwona) dot. efektywności paliwowej (po lewej) i przyczepności na mokrej nawierzchni (po prawej), przy czym ta opona ma odpowiednio ocenę C i D. Poniżej znajdują się dane dotyczące klasy zewnętrznego hałasu toczenia („XY dB” i „ABC”), przyczepności na śniegu i lodzie (piktogramy) oraz numer („2020/740”). Na górze znajduje się miejsce na nazwę dostawcy, rozmiar opony i identyfikator opony oraz kod QR.

Kryteria oceny

Od maja 2021 roku etykieta opony dostarcza ważnych informacji na temat opłacalności, bezpieczeństwa i profilu użytkowania opony.1 Nagłówek etykiety informuje o dokładnym oznaczeniu opony oraz rozmiarze opony, indeksie nośności i kategorii prędkości.2 Symbole poniżej informują o efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni, emisji hałasu i przydatności do eksploatacji zimą.

Zdjęcie przedstawia dwa czarne symbole na białym tle. Po lewej stronie widoczna jest opona z bieżnikiem. Po prawej stronie znajduje się stylizowany symbol stacji benzynowej z kroplą i błyskawicą, wskazujący na benzynę i energię elektryczną jako opcje paliwa.

Efektywność paliwowa

Im mniejszy opór toczenia, tym niższe zużycie paliwa. Klasyfikacja sięga od A (najlepsza efektywność) do E (najgorsza efektywność) i opiera się na ustalonym oporze toczenia3. A dzięki prawidłowo ustawionemu ciśnieniu w oponach dodatkowo oszczędzasz paliwo.

Czarna opona jest przedstawiona z profilu, a obok niej rozpryskują się stylizowane krople wody. Nad oponą unosi się czarna chmura, z której pada deszcz. Zdjęcie symbolizuje przyczepność opony na mokrej nawierzchni lub w deszczu.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Przyczepność opony na mokrej jezdni jest ważnym aspektem bezpieczeństwa. Dobre wartości oznaczają krótszą drogę hamowania. Dlatego przyczepność na mokrej nawierzchni4 jest sprawdzana i dokumentowana w klasach od A (najlepsza wartość) do E (najgorsza wartość).
Obowiązuje przy tym zawsze zasada: bezpieczeństwo jazdy zależy głównie od własnego stylu jazdy. Należy zawsze brać pod uwagę drogę zatrzymania w przypadku ewentualnego manewru hamowania i regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach.

Zdjęcie przedstawia czarny bieżnik opony obok stylizowanego symbolu głośnika, z którego wydobywają się fale dźwiękowe. W symbolu głośnika znajduje się „XY dB”, a pod głośnikiem znajdują się litery „ABC”. Oznacza to oznakowanie poziomu hałasu opony w decybelach i klasyfikację emisji hałasu.

Zewnętrzny hałas toczenia

Na to, jak głośno przejeżdżający pojazd jest postrzegany przez innych uczestników ruchu drogowego, wpływa również hałas toczenia kół. Etykieta informuje o tym za pomocą wartości zmierzonej5,6 w decybelach (dB) i klas od A (najlepsza wartość) do C (najgorsza wartość).

Na białym tle widoczny jest czarny trójkąt przypominający piktogram góry. Wewnątrz trójkąta znajduje się stylizowany szczyt góry z karbowaną linią, a pod nią równoległe, ukośne linie, które mogą przedstawiać śnieg lub warstwy skał. Cały symbol wygląda minimalistycznie i mógłby oznaczać sporty górskie, aktywności na świeżym powietrzu itp.

Przyczepność na śniegu

W zimowych warunkach drogowych opony zimowe są obowiązkowe. Są one oznaczone symbolem płatka śniegu.7
Ale uwaga: prędkość i styl jazdy należy zawsze dostosowywać do warunków drogowych i pogodowych. Niezależnie od opony na zimowych drogach wzrasta bowiem potencjalne zagrożenie – należy więc zawsze jeździć szczególnie ostrożnie.

Zdjęcie przedstawia stylizowany symbol góry z płatkiem śniegu pośrodku. Góra jest przedstawiona prostą, czarną linią konturową sugerującą trójkątne szczyty. Płatek śniegu w środku jest również czarny, co wzmacnia skojarzenie z zimowymi warunkami lub zimnym klimatem. Symbol mógłby być odpowiedni dla opon zimowych, sportów zimowych lub ogólnie dla zimnej pogody.

Opony z kolcami

Specjalne opony z kolcami są przeznaczone do jazdy po oblodzonych drogach i można je rozpoznać po symbolu lodowca.8 Są one przystosowane do ekstremalnych warunków zimowych, takich jak nawierzchnie drogowe z warstwą lodu lub zwartą pokrywą śnieżną.
Ale uwaga: prędkość i styl jazdy należy zawsze dostosowywać do warunków drogowych i pogodowych. Niezależnie od opony na zimowych drogach wzrasta bowiem potencjalne zagrożenie – należy więc zawsze jeździć szczególnie ostrożnie.

Upewnij się, że stosowanie opon z kolcami ma sens, ponieważ: W mniej zimowych warunkach, takich jak deszczowa pogoda lub cieplejsze temperatury, opony z kolcami mogą mieć gorsze właściwości pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, obsługi i zużycia.

To również może Cię zainteresować:

Wszystkie typoszeregi

Wszystkie typoszeregi

Więcej niż ciężarówka.

Więcej niż ciężarówka

Wspólna podróż.

Wspólna podróż

Ilustracje i teksty mogą zawierać wyposażenie dodatkowe oraz akcesoria nienależące do standardowego zakresu dostawy. Prezentowane ilustracje są jedynie przykładowe i nie muszą odzwierciedlać rzeczywistego stanu oryginalnych pojazdów. Wygląd oryginalnych pojazdów może różnić się od przedstawionego na tych ilustracjach. Prawo do zmian zastrzeżone. Ilustracje i teksty mogą również zawierać typy, usługi wsparcia, usługi i produkty niedostępne w ofercie w niektórych krajach.

1 Wyjątek stanowią a) opony do jazdy w trudnym terenie; b) opony przeznaczone wyłącznie do montażu w pojazdach, których pierwsza rejestracja nastąpiła przed 1 października 1990 r.; c) opony dojazdowe; d) opony o dopuszczalnej prędkości poniżej 80 km/h; e) opony do obręczy o średnicy znamionowej ≤ 254 mm lub ≥ 635 mm; f) opony z dodatkowymi urządzeniami poprawiającymi trakcję, np. opony Spike; g) opony przeznaczone wyłącznie do montażu w pojazdach przeznaczonych wyłącznie do wyścigów; h) opony używane, o ile takie opony nie są importowane z UE.

2 Zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 30 lub regulaminem EKG ONZ nr 54 dla opon klas C1, C2 lub C3

3 Pomiar zgodnie z załącznikiem 6 do regulaminu EKG ONZ nr 117 i laboratoryjną procedurą kalibracyjną określoną w załączniku V do rozporządzenia UE 2020/740 w sprawie oznakowania opon w zakresie efektywności paliwowej i innych parametrów

4 O klasie przyczepności na mokrej nawierzchni decyduje wskaźnik przyczepności na mokrej nawierzchni (G), który jest obliczany zgodnie z załącznikiem I, część B nr 2 rozporządzenia UE 2020/740 i mierzony zgodnie z załącznikiem 5 do regulaminu EKG ONZ nr 117.

5 Określono zgodnie z załącznikiem 3 do regulaminu EKG ONZ nr 117

6 Klasa zewnętrznego hałasu toczenia jest ustalana na podstawie wartości granicznych (LV) określonych w załączniku II część C rozporządzenia (UE) 2019/2144.

7 Przyczepność na śniegu jest sprawdzana zgodnie z załącznikiem 7 do regulaminu EKG ONZ nr 117. Jeśli opona osiąga podane w regulaminie EKG ONZ nr 117 minimalne parametry przyczepności na śniegu, jest ona klasyfikowana jako opona odpowiednia do eksploatacji w ekstremalnych warunkach śniegowych, a oznakowanie tej opony jest uzupełniane o piktogram „płatek śniegu”.

8 Przyczepność na lodzie jest testowana w oparciu o niezawodne, dokładne i powtarzalne metody, w ramach których, , w stosownych przypadkach, stosuje się międzynarodowe normy uwzględniające powszechnie przyjęty stan techniki.